Anayasa: Bir devletin en temel kanunudur. Devletin yönetim şeklini, hak ve sorumlukları tespit eder.
Teşkilat-ı Esasiye Kanunu
Teşkilat-ı Esasiye’nin Yapısı: 1.Gerekli görüldüğünde Kânun-i Esâsi’nin uygulanması uygun görülmüştür. 2.Yasama, yürütme ve yargı meclise aittir. 3.Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir. 4.TBMM süre dolmadan seçimleri yenileyebilir. 5.Savaşa ve barışa TBMM karar verir. 6.Şer’i hükümlerin yürürlüğünü TBMM yapar. 7.Bakanlar meclis tarafından seçilir. 8.Vekiller iki yılda bir seçilir. 9.TBMM başkanı icra vekilleri heyetinin de başkanıdır. Teşkilat-ı Esasiye’nin Özellikleri: 1.Olağan üstü durum için hazırlandığından dolayı geniş kapsamlı değildir. 2.Milli Egemenliği yansıtan ilk siyasi belgedir. 3.Temel hak ve hürriyetlere yer verilmemiştir. 4.23 madde bir ek bölümden oluşur. 5.Yeni devlete işlerlik kazandırdı. 6.Laik bir anayasa değildir. 7.Kuvvet ve yetkinin kaynağı millettir. 8.Meclisin üstünde güç yoktur. 9.En önemli değişikliğini cumhuriyetin ilanı ile gördü. 10.Yeni devletin kurulduğunu belgeledi. 11.TBMM’nin meşruluğunu tanıttı. 12.Amasya Genelgesinden itibaren oluşan ruh resmi hüviyet kazandı. 13.Meclis hükümeti sistemi benimsendi. 14.Milli egemenlik ilkesi yasallaştı. Teşkilat-ı Esasiye’nin Geç İlan Edilme Sebepleri: 1.Kânun-i Esâsi’nin varlığı. 2.TBMM’nin kendisini tam olarak ispatlayamaması. 3.Yeni bir anayasanın kabulü yeni bir devletin oluştuğunu gösterir ki bu da birliği zedeleyebilirdi.
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.